Vad ska och kan du göra, när du ser att en konflikt/bråk är på gång eller redan har uppstått? Det var utgångspunkten för samtalet idag på onsdagsmorgonen.
I alla relationer, i familjen, i skolan, på jobbet och fritiden kan det ju uppstå konflikter som kan vara lättare eller svårare att lösa. Ansvaret för att hitta bra lösningar gäller alla. De inblandade och ibland också de som finns runt omkring! Om du eller jag inte gör något, då vi ser eller hör att någon blir kränkt, kan det ju uppfattas som om vi tycker det är OK.
Tillsammans när vi satt där i ringen, försökte vi komma fram till hur eleverna kan agera. Det här kom vi fram till: "Berätta för en vuxen det du sett och hört (det är inte att skvallra) och om det blir bråk, spring och hämta fler vuxna!" Om du gör detta, visar du också att du inte accepterar att någon blir kränkt.
Kommentera gärna hur du tänker kring detta...både du som är elev, men också du som är vuxen /agNeta
I alla relationer, i familjen, i skolan, på jobbet och fritiden kan det ju uppstå konflikter som kan vara lättare eller svårare att lösa. Ansvaret för att hitta bra lösningar gäller alla. De inblandade och ibland också de som finns runt omkring! Om du eller jag inte gör något, då vi ser eller hör att någon blir kränkt, kan det ju uppfattas som om vi tycker det är OK.
Tillsammans när vi satt där i ringen, försökte vi komma fram till hur eleverna kan agera. Det här kom vi fram till: "Berätta för en vuxen det du sett och hört (det är inte att skvallra) och om det blir bråk, spring och hämta fler vuxna!" Om du gör detta, visar du också att du inte accepterar att någon blir kränkt.
Kommentera gärna hur du tänker kring detta...både du som är elev, men också du som är vuxen /agNeta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar